Glasbarnen

Julius:
Den är ganska läskig så jag rekommenderar att man ska vara minst fem år. Den handlar om en flicka som heter Billie som tror att det spökar i deras hus som ligger i Åhus. Boken var väldigt spännande och den får betyget 4 av 5.

Maria:
Glasbarnen handlar som sagt om Billie som flyttar till ett gammalt hus i Åhus med sin mamma. Så fort de flyttat in märker Billie att det är något som inte stämmer - oförklarliga saker inträffar och det känns som att huset försöker på alla sätt att bli av med Billie och hennes mamma.

Både Julius och jag sögs snabbt in handlingen och det var högst motvilligt vi lade den ifrån oss om kvällarna. Spökhistorien är på sina ställen nästan hårresande läskig - även för mig som vuxen - och jag var mer än en gång lite fundersam över huruvida den var för läskig för en sjuåring, men Julius klarade sig tack och lov utan mardrömmar. Han fick dock alltid läsa några minuter i någon annan bok eller tidning efteråt för att skingra tankarna från det mest läskiga. Jag skulle därför inte rekommendera att läsa den här boken för ett barn som lätt drömmer mardrömmar eller som är mörkrädd.

I övrigt är den exemplarisk som högläsningsbok med sina korta kapitel och andra lämpliga ställen att sluta läsa för stunden på, det gör det enkelt att ta upp den och läsa bara ett kapitel om man har kort om tid på sig.

Jag ger boken en stark 4:a i betyg.